Friday 20 September 2013

GLA COMPLEX: APAKAH MANFAATNYA?

Apakah itu GLA?
         GLA adalah singkatan daripada perkataan 'Gamma Linolenic Acid'. Ia merupakan sejenis asid lemak Omega-6. GLA memainkan peranan penting di dalam pembentukan prostaglandin. Prostaglandin ini merupakan bahan penting dalam mengawal atur perembesan hormon. Dengan ini secara tidak langsung, ia juga turut berperanan mengawal  proses-proses  badan yang normal

          Asid lemak Omega-6 adalah dianggap sebagai asid lemak perlu (EFA), iaitu sangat penting untuk kesihatan. EFA tidak boleh dihasilkan oleh badan kita . Maka, sumber lain untuk memperolehi EPA melalui makanan yang kita makan atau suplemen.

Minyak Borage, Minyak Bunga Matahari dan Vitamin E         
GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan
Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid. *

 

Apakah manfaat GLA?

·    Mengawal selia estrogen dan testosterone – GLA membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon lelaki dan wanita, memperbaiki sistem PMS (Pre Menstrual Syndrome) seperti senggugut, keadaan emosi yang tidak menentu dan sakit payu dara

·    Masalah wanita menopause – Memperbaiki keadaan menopause seperti hot flashes (muka rasa merah dan panas), insomnia, berpeluh, kekeringan pada viginal, sakit kepala dan perubahan emosi yang tidak menentu, ketidakhadaman serta depresi. Pengambilan jangka panjang akan melambatkan proses penuaan dan mengetatkan uterus. GLA membantu untuk kelihatan lebih muda.

·    Masalah kesuburan atau kemandulan - masalah ini sering berkait rapat dengan masalah hormon, emosi dan sistem imun tubuh. GLA membantu menstabilkan keadaan hormon dan membetulkan haid yang tidak teratur.

·     Pelangsingan dan menghalang pertambahan berat badan – Merendahkan kolestrol LDL (kolestrol jahat), menghalang penambahan berat badan secara berkesan, membantu menganjalkan kulit dan otot untuk wanita secara berperingkat untuk mencapai bentuk badan yang cantik serta menghalang penambahan berat badan.

·    Menghalang kompilikasi diabetes – Merendahkan gula dalam darah dan berkesan untuk pesakit diabetes pada usia tua. Meringankan kebas dan kesakitan disebabkan oleh gula dalam darah yang tinggi

·    Menghalang tekanan darah tinggi – Menghalang pembekuan darah, merangsang peredaran darah, pengembangan salur darah dan memperbaiki tekanan darah tinggi.

·    Memperbaiki prostatomegaly – GLA memperbaiki masalah prostat lelaki dan masalah kerap kencing

·    Menentang kanser -  GLA adalah anti oksidan yang meningkatkan sistem imun tubuh, menghalang pertumbuhan sel tumor dan kanser

·   Memperbaiki inflamasi (radang) kulit – ianya mengurangkan inflamasi kulit, ekzema, alergi, kegatalan, kulit kering, memperbaiki bintik penuaan, tinea serta kurap. Ianya juga meringankan sakit dan  bengkak yang terjadi disebabkan artrits dan rheumatisma.

·    Herba tradisi yang dipercayai – Borage adalah herba kegemaran orang barat. Ianya merawat ulser, mengeluarkan virus, melegakan kelesuan,membersihkan kahak, meringankan kebas urat saraf dan meningkatkan stamina

·    Memperbaiki tekstur rambut – Memperbaiki keadaan rambut kering dan gugur.
 

·    Hiperaktif dan Autisma (ADD/ADHD) – Dibukti secara klinikal bahawa GLA minyak ikan memperbaiki keadaan kanak-kanak berautisma, sukar memberi tumpuan untuk belajar dan hiperaktif.



Tiada perisa, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.  Tidak digalakkan bagi perempuan mengandung.


 


 
 

No comments:

Post a Comment